Danskerne køber flere øl og drikkevarer hos Harboes Bryggeri, og det giver flere penge i kassen.
Det fremgår af regnskabet for første kvartal af selskabets skæve regnskabsår, som også er højsæsonen hen over sommeren.
Særligt det danske marked er med til at skabe vækst, mens også eksport til nabomarkeder giver fremgang.
– Vi har formået at styrke vores forretning yderligere i forhold til samme periode sidste år, og vi står stærkere, end vi har gjort i flere år. Første kvartal er højsæson på vores to hjemmemarkeder, og vi er overordnet tilfredse med resultaterne, selvom vi endnu ikke har set den fulde effekt af vores udvidede distribution i Danmark og den ventede forbedring af indtjeningsmarginalen i Tyskland, siger Søren Malling, der er topchef i bryggeriet, i regnskabet.
På det danske marked steg omsætningen således med 9 pct. i første kvartal, hvilket primært skyldes nye produktlanceringer og udvidede kundeaftaler samtidig med, at bryggeriet har vundet markedsandele, lyder det i regnskabet.
Ser man nærmere på tallene er den overordnede omsætning for hele koncernen steget til 501,9 mio. kr. i første kvartal mod 488,4 mio. kr. i samme kvartal året forinden.
Også driften er vokset og EBITDA-resultatet er landet på 52,1 mio. kr. i kvartalet, mens det endte på 50,2 mio. kr. i første kvartal året før.
På bundlinjen har Harboes Bryggeri landet et overskud på 23,2 mio. kr. i kvartalet, som er en fremgang fra 20,5 mio. kr. i samme periode året før.
Harboes fastholder desuden forventningerne til hele året, og ser dermed uændret et EBITDA-resultat på 150-190 mio. kr. og et overskud før skat på 60-100 mio. kr. i det forskudte regnskabsår 2024/25.
Aktien dykker ikke desto mindre 3,2 pct. til 240 kr. onsdag middag, men siden årsskiftet er kursen steget over 250 pct.
.\˙ MarketWire