DFDS ser ind i et 2025 med større konkurrence, en logistikforretning under turnaround og et fokus på at skabe break-even for det nyopkøbte internationale transportnetværk fra Ekol Logistics.
Det vil få betydning i 2025, hvor driftsresultatet ventes at falde markant sammenlignet med 2024, og for årene efter, hvor de tidligere finansielle mål er blevet annulleret.
På DFDS’ telekonference onsdag morgen var spørgsmålene mange blandt analytikerne, der spurgte ind til årsagerne til nedgangen, og hvilke konsekvenser det vil få for DFDS.
Færgeselskabet venter i 2025 et driftsoverskud, EBIT, på 1 mia. kr. Det skal holdes op mod den foreløbige opgørelse for 2024, der viser en indtjening på 1,5 mia. kr.
– For al forretning uden for Tyrkiet venter vi en mere eller mindre flad udvikling i 2025 mod 2024. Der er noget omkostningspres på færge- og vedligeholdelsessiden, men det modvejes af en stærkere præstation i Logistik-sektionen, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør i DFDS, ved telekonferencen.
– Det er nok tre kvartdele Ferry og en kvart Ekol, der driver tilbagegangen, forklarer han videre om den forventede aftagende indtjening i 2025.
DFDS’ færgedivision presses i Middelhavet af, at italienske Grimaldi er begyndt at sejle mellem Italien og Tyrkiet. Konkurrencesituationen vurderes af det danske selskab at være permanent.
– Vi tror, at konkurrencesituationen i Tyrkiet er permanent, og derfor er vi nødt til at sikre, at vi tilbyder den rette kapacitet, så udbuds- og efterspørgselsbalancen understøtter en profitabel forretning, forklarer Torben Carlsen og tilføjer, at DFDS vil uddybe tiltagene, når det endelige årsregnskab fremlægges 21. februar.
AKTIONÆRUDLODNING ER IKKE DET PRIMÆRE FOKUS
DFDS har gennem de seneste år optaget gæld for at købe op under sin tidligere strategi. Senest i tredje kvartal opgjorde selskabet sin finansielle gearing til 3,3. Med det seneste opkøb af Ekol Logistics internationale netværk nærmer gearingen sig dog 4.
Med en stigende gearing og risikoen for aftagende indtjening er det spørgsmålet, om DFDS risikerer at bryde nogle af de krav, som lånene er optaget under. Det er dog ikke en bekymring hos topchef Torben Carlsen.
– Vi er ret sikre på, at, hvad angår gearing – selvfølgelig ser vi en stigning til omkring 4 – men det er med masser af plads, hvad angår bankernes lånekrav, og ikke en anledning til bekymring, siger han.
På samme måde fortæller han, at skulle selskabets kreditvurdering blive sænket som følge af tirsdagens melding, vil det kun gøre låneoptagelse “marginalt dyrere”.
Tilbage er spørgsmålet, om udfordringerne i DFDS vil påvirke aktionærernes udbytte. I sin strategi frem til 2026, som DFDS fremlagde i december 2023, var det et mål at øge udlodningen til aktionærerne.
Ved telekonferencen bliver Torben Carlsen spurgt, om den nuværende situation vil få betydning for udbyttet til aktionærerne.
– Jeg tror ikke, at vi kan kommentere det, da det er bestyrelsen, der bestemmer det, siger han og fortsætter:
– Men det er klart, at lige nu er aktionærudlodning ikke det primære fokus.
.\˙ MarketWire
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER