Den svenske tøjgigant H&M sendes durk i rødt torsdag med et fald på 7,3 pct., efter at selskabet i tredje kvartal var ramt af lavere købelyst hos kunderne efter nogle regnfulde måneder.
Som tingene står, ser det ikke ud til, at H&M kan indfri sine årsforventninger om en indtjeningsgrad på 10 pct., siger topchef Daniel Erver i regnskabet.
– Kvartalet startede med et sløvt salg i juni på grund af koldt vejr på mange af vores nøglemarkeder i Europa. I juli og august øgede salget med en endnu bedre salgsudvikling i september, siger Daniel Erver.
Valutamodvind og afviklingsomkostninger har dog trods en god omkostningskontrol presset indtjeningsgraden i tredje kvartal.
– Udefrakommende faktorer har påvirket vores omsætning og indkøbspriser mere, end vi ventede. På nuværende tidspunkt estimerer vi, at dette års driftsmargin vil være lavere end 10 pct., konstaterer topchefen.
Dertil har H&M skruet ned for forventningerne til antallet af butikker, der med en vækst på 100 nye butikker og lukning af 200 gamle vil betyde 100 færre butikker i 2024. Tidligere var det forventningen, at der ville være 60 færre butikker ved årets udgang.
Som et plaster på såret vil H&M til gengæld igangsætte et aktietilbagekøbsprogram på op til 1 mia. svenske kr.
Mere positivt er det, at salget i september, der er første måned i selskabets forskudte fjerde kvartal, ventes at være vokset 11 pct. i lokale valutaer.
Resultaterne i tredje kvartal – særligt driftsoverskuddet – var langt fra analytikernes forventninger ifølge Bloomberg News.
H&M omsatte i perioden for 59,01 mia. svenske kr., mens konsensus i markedet var et salg for 60,39 mia. dollar.
Endnu større var skuffelsen for indtjeningen, der landede på 3,51 mia. svenske kr. mod ventet 4,63 mia. svenske kr. Det svarer til en overskudsgrad på 5,9 pct., mens forventningen var 7,93 pct. blandt analytikerne.
.\˙ MarketWire