ALK-Abelló har haft medvind på flere fronter i tredje kvartal både vækstmæssigt, men også når det kommer til lønsomheden.
Det er meldingen fra topchef Peter Halling og finansdirektør Claus Steensen Sølje i et interview med MarketWire oven på kvartalsregnskabet, hvor forventningerne til såvel toplinjen som indtjeningen løftes.
– Det er et rigtigt positivt kvartal. Det gælder selvfølgelig toplinjen, men også bundlinjen er kommet med, og det gør den, selv om vi har skruet rigtigt meget op for vores investeringer på vigtige områder – det vil sige børnelanceringerne og i forhold til lanceringen af Neffy (adrenalinnæsespray, red), siger Peter Halling til MarketWire.
På toplinjen er ALK vokset med 18 pct. i lokal valuta i tredje kvartal efter fremgang i alle tre regioner.
Salget af tabletvaccinerne bidrager vanen tro mest til den samlede vækst, men også kategorien – andre produkter, som hovedsagligt udgøres af adrenalinpenne, er særdeles godt med og leverer en salgsfremgang på 42 pct. i kvartalet.
Desuden vokser salget af de traditionelle allergivacciner, det vil sige de injektions- og dråbebaserede vacciner – i kategorien SCIT/SLIT, efter en periode, hvor salget har stået stille.
– Det har overrasket os, at vi har haft vækst på stort set alle fronter, siger Peter Halling.
Han fremhæver, at adrenalinpennen Jext har gjort det godt, da ALK har vundet en række udbud i Europa.
Inden for SCIT/SLIT-kategorien er særligt det franske marked for dråbevaccinerne i fremdrift. Det skyldes ifølge ALK, at allergilægerne i Frankrig har fået lov til, at justere arbejdsgange, så en større del af arbejdet kan håndteres af sygeplejersker, og lægerne derfor kan tage flere patienter ind.
Modsat er salget af de injektionsbaserede vacciner i Europa ikke helt oppe i de omdrejninger, som ALK kunne håbe på.
– SCIT-delen (de injektionsbaserede vacciner) er faktisk der, hvor vi gerne ville se lidt bedre takter, hvis vi skal finde hår i suppen.
– Men det er også vigtigt at sige, at en grund til væksten i salget af tabletvacciner også er, at flere foretrækker tabletten frem for injektionen. Så derfor ser vi også en lille smule kannibalisering, siger Peter Halling.
GOD PRODUKTIONSØKONOMI
Indtjeningsmæssigt har ALK været særligt begunstiget af bedre lønsomhed i produktionen. Det skyldes blandt andet, at der er højere margin på tabletterne end på injektionerne. Men produktionen har i det hele taget gjort det godt.
– Vores bruttomargin er rent faktisk en del højere, end vi havde forventet i år.
– Nogle år har man så at sige også lov at være heldig. Hvis man kigger på det, har vi lavt spild. Vi har generelt gode yields og varianser, så hele produktionsområdet har kørt godt i år, siger Claus Steensen Sølje.
Selve bruttomarginen ligger omkring 2 pct.point højere, end ALK havde forudset.
– Men det er vigtigt at nævne, at når vi kigger ind i 2026, så er der nogle ting, der kan trække den anden vej. Så vi venter stadig omkring 1 pct.points forbedring år for år, siger Claus Steensen Sølje.
Desuden sælger ALK via partnere på flere internationale markeder. Og her marginen på produkterne lavere.
For hele året opjusterer ALK forventningerne til en organisk salgsvækst i lokal valuta på 13-15 pct. fra tidligere 12-14 pct. og en indtjeningsgrad, EBIT, på 26 pct. fra tidligere 25 pct.
Frem mod 2028 fastholdes målet om en EBIT-margin på cirka 25 pct.
Det skyldes som ALK også tidligere har meldt ud, at der skal investeres i lanceringer af de tabletbaserede allergivacciner til børn. Desuden skal der investeres i lanceringen af adrenalinnæsesprayen Neffy. Og endelig skal der investeres i forskning og udvikling af tabletvaccinen mod peunutallergi.
– Så det var helt sikkert ting, vi ville gøre i forvejen, men nu vil vi gøre det endnu mere, siger Claus Steensen Sølje.
.\˙ MarketWire
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER