Novo/Sydbank: Skuffende salgstal fra Lilly bør ikke ændre de langsigtede vækstudsigter

Eli Lillys skuffende salgstal for tredje kvartal bør ikke ændre på de langsigtede forventninger til salget af GLP1-1-medicin, ifølge Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen. Selvom Lillys salgstal har skuffet, advarer han mod at lægge for meget i tallene, da en enkelt kvart.

Udgivet: 30. oktober 2024

Skuffende salgstal for tredje kvartal fra Novo Nordisks ærkerival Eli Lilly bør ikke ændre på de langsigtede forventninger til de to markedslederes salg af GLP1-1-medicin til behandling af svær overvægt og diabetes 2.

Det vurderer Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen over for MarketWire, efter at Lillys salgstal for tredje kvartal har skuffet stort.

Selv forklarer Lilly, at lagernedbringelser i grossistleddet har påvirket salget negativt. Dette er dog næppe hele forklaringen på, hvorfor analytikerne har skudt så galt, vurderer Søren Løntoft Hansen.

Men han advarer også mod at lægge alt for meget i salgstallene.

– Et enkelt kvartal fra Lilly bør ikke ændre så voldsomt på de langsigtede vækstforventninger til Novo Nordisk. I alle de år jeg har dækket Novo og fulgt Lillys regnskaber, har det været svært at fortolke ud fra et enkelt kvartal, blandt andet som følge af lagerjusteringer, siger Søren Løntoft Hansen til MarketWire.

Han ser af samme grund aktiemarkedets dom som voldsom. Eli Lilly falder hele 10 pct. i formarkedet, mens Novo taber 3,7 pct. til 740,20 kr.

– Kursreaktionens størrelse overrasker mig. Det overrasker mig, at man ud fra regnskabet fra Lilly kan fortolke, hvordan efterspørgselsbilledet er, og hvordan Novos regnskab vil være i næste uge, siger Søren Løntoft Hansen.

ANALYTIKERE SATTE NÆSEN OP EFTER MERE

Han erkender, at man ikke kan komme uden om, at Lilly salgstal for vægttabsmidlet Zepbound og diabetes 2-midlet Mounjaro skuffer stort

Midlerne, der konkurrerer med Novos supersællerter, vægttabsmedicinen Wegovy og diabetes 2-middel, Ozempic, har begge solgt for adskillige hundreder af millioner dollar mindre end ventet i tredje kvartal.

Zepbound, der blev tilgængeligt på amerikanske apoteker den 5. december sidste år, solgte i perioden for 1256 mio. dollar. Til sammenligning havde analytikere ventet et salg på 1628 mio. dollar ifølge Bloomberg News.

Salget af Eli Lillys Mounjaro, der konkurrerer med Novos Ozempic til behandling af type 2-diabetes, skuffede desuden med et salg 3113 mio. dollar mod ventet 3620 mio. dollar.

KAN STADIG IKKE FØLGE MED EFTERSPØRGSLEN

Trods skuffelserne er salget af begge lægemidler dog gået hastigt frem. Salget af Mounjaro er mere end fordoblet sammenlignet med sidste år, og Eli Lilly indikerer også, at det stadig har svært ved at følge med efterspørgslen efter Mounjaro og Zepbound, der begge bygger på det aktive stof, Tirzepatid.

– Virksomheden investerer kraftigt i at øge udbuddet af Tirzepatid og har balanceret sine efterspørgselsskabende aktiviteter og lanceringer på nye markeder med sin produktion for at understøtte kontinuiteten i behandlingen af patienterne.

– I tredje kvartal fortsatte virksomheden med at være forsigtig med at opskalere efterspørgselsskabende aktiviteter, skriver Lilly i forventningsafsnittet.

Og den melding er værd at lægge mærke til, vurderer Sydbank-analytikeren.

– Som udgangspunkt vurderer jeg, at både Eli Lilly og Novo Nordisk sælger alt det GLP-1-medicin, som de er i stand til at producere. Så til trods for kvartalsskuffelsen tror jeg ikke, at investorerne skal sætte lighedstegn mellem tallene og en opbremsning i efterspørgslen efter GLP-1-midlerne generelt, siger Søren Løntoft Hansen.

.\˙ MarketWire

Del denne artikel