Alm. Brand vil øge forsikringsresultatet med 500 mio. kr. i ny strategiperiode – NY

HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER
Udgivet: 18. november 2025

Alm. Brand Group har fremlagt mål for den nye strategiperiode, hvor effektivisering af driften skal løfte forsikringsresultatet inklusive afløbsgevinster til 2350 mio. kr. i 2028.

Det er en stigning på 500 mio. kr. i forhold til midtpunktet af målsætningen for 2025, fremgår af de finansielle mål for perioden 2026-2026, som er præsenteret forud for forsikringsselskabets kapitalmarkedsdag.

– Efter en succesfuld integration af Codan med realisering af synergier og skabelsen af én forsikringsplatform, er fundamentet nu på plads til at udfolde skalapotentialet som 100 pct. dansk-fokuseret skadesforsikringsselskab, skriver Alm. Brand.

Forbedringen skal blandt andet ske ved at fortsætte optimeringen af it-platformen, forenkle processer og optimere skadedriften ved hjælp af AI samt øge andelen af helkunder.

For forsikringsdriften er der sat et mål om at reducere combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger udgør af bruttopræmieindtægterne, til 82 i 2028, hvori en reduktion af omkostningsprocenten til 16 er indeholdt. For 2025 er det Alm. Brands forventning at nå en combined ratio på 84-85.

Alm. Brand sigter fortsat mod at udlodde en høj andel af den fremtidige indtjening til sine aktionærer.

Forsikringsselskabet fastholder derfor sin udlodningspolitik med en pay-out ratio på minimum 80 pct. og forventer, at udlodningen også i de kommende år vil ske i en kombination af udbyttebetaling og aktietilbagekøb.

Udvidelsen af den Partielle Interne Model (PIM) reducerer kapitalbehovet og muliggør yderligere aktietilbagekøb på 600 mio. kr., som ventes iværksat i løbet af 2026.

De strategiske initiativer, i kombination med aktietilbagekøb, målsættes med henblik på at lede til vækst i resultat per aktie på gennemsnitligt 10 pct. årligt i perioden 2026 til 2028.

– Vi fremlægger i dag en ambitiøs strategi, som vil skabe den største organiske forbedring i forsikringsresultatet i koncernens historie. Det skal ske ved at udfolde vores store skalapotentiale og vinde konkurrencen om kunderne gennem øget brug af teknologi og en endnu mere enkel, indsigtsdrevet og relevant kundeoplevelse, udtaler administrerende direktør Rasmus Werner Nielsen i en meddelelse.

TRE STRATEGISKE FOKUSOMRÅDER

For at levere på målsætningerne for 2028 har koncernen identificeret tre strategiske fokusområde: Customer engagement, insurance capabilities og operational platform.

Via førstnævnte vil koncernen via data og AI arbejde med at styrke kundeoplevelsen.

Med insurance capabilities vil Alm. Brand blandt andet digitalisere skadebehandlingen med et mål om, at 80 pct. af alle skader bliver anmeldt digitalt i 2028 mod 50 pct. i dag.

Alm. Brand Group vil fortsætte arbejdet med at få det fulde udbytte af sin digitale forsikringsplatform og lukke gamle it-systemer, som ligger under det strategiske område operational platform.

Alm. Brand meddeler også, at koncernen forventer at bruge omkring 100 mio. kr. til at lancere et loyalitetsprogram til de mest loyale privatkunder.

.\˙ MarketWire

Del denne artikel
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER