Lundbeck opdaterer sin langsigtede prognose forud for sin kapitalmarkedsdag onsdag i Valby.
Målene for, hvad Lundbeck betegner som den mellemlange bane, går nu frem til 2027. Her ventes en gennemsnitlig midt encifret omsætningsvækst drevet af en høj encifret vækst i salget af selskabets strategiske lægemidler.
Den justerede EBITDA-margin ventes nu at lande på mere end 30 pct. mod tidligere 30-32 pct. Justeringen tager højde for omkostninger forbundet med sidste uges opkøb af Longboard Pharmaceuticals for omkring 17 mia. kr.
– Som tidligere meddelt i 2024 ser vi yderligere vækst i vores to førende strategiske brands, Rexulti og Vyepti, som forventes at stå for cirka 70 pct. af salget af vores strategiske brands og næsten 60 pct. af vores samlede omsætning i 2027, siger Charl van Zyl, der er administrerende direktør i Lundbeck, i en meddelelse forud for kapitalmarkedsdagen.
– Denne aktivitet, sammen med en forpligtelse til at opbygge vores pipeline, vil gøre os klar til bæredygtig langsigtet vækst, fortsætter han.
SKRUER OP FOR OMKOSTNINGER TIL FORSKNING OG UDVIKLING
I forhold til ambitionerne inden for forskning og udvikling og opbygningen af sin pipeline venter Lundbeck, at udgifterne på det felt vil stige støt til omkring 20-25 pct. af den samlede omsætning fra 17,3 pct. sidste år.
Lundbeck melder desuden om en nedskrivning i de kommende kvartalsregnskab på en del af værdien af lægemiddelkandidaten Lu AG06474, som blev overtaget i forbindelse købet af Abide Therapeutics i 2019, hvor Lundbeck betalte 250 mio. dollar – eller omkring 1,65 mia. kr. – på forhånd.
Nedskrivningen kommer efter et fase 1-studie med Lu AG06474 i tredje kvartal, der ikke har levet op til forventningerne. Men Lundbeck ser fortsat betydelig potentiel værdi i den resterende del af opkøbet af Abide.
Nedskrivningen vil påvirke forsknings- og udviklingsomkostningerne med 547 mio. kr. i kvartalet, men dette vil blive justeret i beregningerne af driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA) og vil ikke påvirke forventningerne til 2024.
SER LAVERE OMKOSTNINGER TIL SALG OG DISTRIBUTION
Lundbecks forventninger til salgs- og distributionsomkostningerne som andel af omsætningen er, at de frem mod 2027 skal falde til 30-35 pct. fra 37,6 pct. sidste år.
Og Lundbecks topsalgsestimater for selskabets vækstlokomotiver Vyepti og Rexulti lyder på henholdsvis omkring 9 mia. kr. og mere end 1 mia. dollar – eller omtrent 6,9 mia. kr. med aktuelle valutakurser.
På selve kapitalmarkedsdagen onsdag vil Lundbeck fokusere på de strategiske ambitioner for fremtiden, og ledelsen vil blandt andet præsentere yderligere data fra pipelinen, og der vil også komme fokus på sidste uges annoncering af opkøbet af Longboard Pharmaceuticals og strategien for kapitalallokering fremover, oplyser det danske medicinalselskab.
Investorerne tager umiddelbart skidt i mod meddelelsen, og Lundbecks B-aktie falder onsdag formiddag med 2,7 pct. til 45,38 kr.
.\˙ MarketWire
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER