Det virker som en desperat handling, at kapitalfonden CVC Capital nu i 11. time forsøger at fravriste DSV sejren som vinder af budkampen om DB Schenker.
Det vurderer Mikkel Emil Jensen, analytiker i Sydbank, i en kommentar til oplysningerne, der stammer fra Bloomberg News.
Han understreger, at han ikke er jurist, men peger på, at DSV, da selskabet annoncerede handelen i fredags meddelte, at selskabet havde underskrevet en aftale med DB Schenker.
Transaktionen er dog stadig afhængig af godkendelser fra bestyrelsen i Deutsche Bahn, der ejer DB Schenker, samt fra det tyske transportministerium såvel som af konkurrencemyndigheder.
Men Deutsche Bahns ledelse bakker ifølge Bloomberg op om aftalen, inden Deutsche Bahns bestyrelse mødes den 27. september for at godkende handelen.
– I mine ører lyder det meget usædvanligt. DSV har været ude med en pressemeddelelse, hvor de annoncerede, at de overtager Schenker og har vundet kapløbet, og det tænker jeg ikke, at de vil gøre, uden at der foreligger en underskrift, siger Mikkel Emil Jensen.
I brevet fra CVC til Deutsche Bahns ledelse og bestyrelse indikerer kapitalfonden ifølge Bloomberg, at den er villig til at løfte sit bud på DB Schenker på 14 mia. euro.
– Hvis Deutsche Bahn skulle være af den opfattelse, at der er nogle tilbageværende usikkerheder, om hvordan de to bud står over for hinanden, vil vi være parate til at drøfte en forhøjelse af vores bud på egenkapitalen for fuldt ud at fjerne sådanne bekymringer, skriver CVC ifølge Bloomberg, der har en kopi af brevet.
Og den melding vækker undren hos Mikkel Emil Jensen.
– Det virker som voldsomt desperat forsøg i mine ører. Det er CVC, der forsøger sig med et sidste slag med halen, hvilket i min optik er meningsløst. For aftalen er jo på plads. Når man har lavet handlen, kan man jo ikke komme med et nyt bud fem dage efter, vurderer Sydbank-analytikeren.
På aktiemarkedet er DSV dog faldet 2,5 pct. til 1372 kr., og aktien blev en kort overgang handlet så lavt som 1325 kr. efter Bloombergs historie.
– På den måde aktien reagerer på, kan man se, at der er nogle bekymringer om, hvorvidt dette her er muligt. Og jeg skal ikke gøre mig til jurist og ved heller ikke, hvilke underskrifter de har og ikke har, og hvornår de er bindende for Deutsche Bahns bestyrelse. Så set i det her lys er der en forhøjet risiko for, at det går galt, men jeg vil sige, at det er usædvanligt, hvis det gør, siger Mikkel Emil Jensen.
Hos DSV henviser man til fredagens børsmeddelelse om handelen.
– Som nævnt i vores selskabsmeddelelse i fredags, har vi underskrevet en aftale, som er betinget af godkendelse fra Deutsche Bahns bestyrelse og det tyske Forbundsministerium for Digital og Transport. Vi har ingen yderligere kommentarer, lyder det i en mail til MarketWire.
.\˙ MarketWire