MSC, der er blandt de største konkurrenter for A.P. Møller-Mærsk, rykker ind på havnen i Aarhus.
Det meddeler Aarhus Havn onsdag formiddag.
Nærmere bestemt er det Terminal Investment Limited, der er MSC Groups containerterminaloperatør, som flytter ind på Omniterminalen, der i øjeblikket er ved at blive færdigudviklet.
Nyheden kommer efter længere tids ballade mellem Aarhus Havn og den Mærsk-ejede havneoperatør, APM Terminals, der har anlagt et søgsmål ved Retten i Aarhus. Det er sket i et forsøg på at spænde ben for, at havnen indgår en aftale med en konkurrerende operatør, skriver Finans.
MSC blev stiftet i 1970 og er i dag verdens største containerrederi med over 200.000 ansatte og 850 containerskibe. Rederiets danske hovedkontor ligger allerede i dag på havneområdet i Aarhus. Mærsk følger lige i hælene som verdens næststørste containerrederi.
– Vi glæder os over, at MSC Group og TiL ser Aarhus Havn som en attraktiv havn og nu vælger at investere i etablering af en containerterminal. Det giver erhvervslivet flere muligheder for at handle med omverdenen, og det styrker vores konkurrencekraft og ikke mindst vores rolle i at sikre den danske forsyning til gavn for erhvervslivet og hele Danmark, lyder det fra Thomas Haber Borch, der er administrerende direktør hos Aarhus Havn, i meddelelsen.
Med aftalen lejer MSC-selskabet omkring 170.000 kvadratmeter på Omniterminalen, hvor de ønsker at etablere og drive egen containerterminal. Terminalen ventes at være fuldt udviklet i 2027 til brug for MSC Group.
– Aarhus Havn har en rigtig god lokalitet til de fremtidsplaner, vi har lagt. Vi vil indsætte en direkte mainliner mellem Aarhus og Asien næste år, og i kombination med vores egen terminal kan vi tilbyde vores kunder en stærk logistikløsning. På længere sigt kigger vi på flere ruter, siger Søren Toft, der er topchef i MSC, i meddelelsen.
B-aktien i Mærsk stiger 1,2 pct. onsdag til 11.315 kr.
.\˙ MarketWire