De stribede fra Matas er kendt i de danske hjem – og nu skal de også på hylderne hos nordmændene, svenskerne og finnerne. Med købet af den svenske kæde Kicks er de stribende nu for alvor kommet til Norden.
– Matas er jo allerede kendt i Norge og Sverige, hvor rundt regnet 20 pct. af nordmændene og svenskerne kender os fra deres ferier i Danmark, så vi starter ikke helt fra nul. Men nu er vi også kommet på hylderne hos Kicks, hvor vi typisk er en vare, som kunderne impulskøber – og det er nemt for vores kolleger i Kicks lige at sige: Skal du ikke have sådan en her med, fordi Matas-produkterne er gode varer til en god pris, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der er topchef i Matas, til MarketWire.
– Men det har taget os 65 år i Danmark at komme dertil, hvor vi i dag er med striberne. Så vi har tålmodighed, hvad angår de øvrige lande, siger han.
Matas købte beauty-kæden Kicks, der har hjemme i Sverige, Norge og Finland, sidste sommer for den nette sum af 700 mio. kr. Med købet blev Matas næsten dobbelt så stor.
I regnskabet for det skæve andet kvartal løfter materialistkæden bunden af prognosen for den organiske salgsvækst, da den nordiske kæde er vokset hurtigere end ventet.
– Nu har vi været sammen med Kicks et års tid, og det første år har vi haft rigtig meget fokus på det interne samarbejde. Det, der begynder at ske i det her kvartal, er, at alle de ting vi gerne vil ud mod kunderne begynder at komme ud over rampen, siger topchefen.
SATSER PÅ NETTET
Kunderne har fået flere varer at vælge mellem både i Matas og Kicks. Og nu arbejder Matas på at få at få opbygget den onlinehandel, kæden er kendt for i Danmark.
– En af de ting, Matas har været super kendt for i Danmark, er den hurtige levering på nettet. Det er vi også begyndt at skrue op for i Kicks, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Han peger også på, at prognosen for 2024/25 ser bedre ud på grund af nogle gode aftaler med leverandørerne, så kunderne kan få “flere tilbud og endnu bedre priser”.
– Det handler om volumen, for når vi bliver større, kan vi gøre mere for kunderne. Det er det, vi begynder at se i tallene nu, siger Matas-chefen.
– Og vi er i den lykkelige situation, at mens vores butikker vokser sundt, så vokser online hurtigt, siger direktøren.
I andet kvartal stod butikkerne for omkring totredjedele af omsætningen og onlinesalget tog resten. I kvartalet var omsætningsvæksten henholdsvis 3,5 pct. og 18,7 pct.
– Kunder har simpelthen fået flere nye varer og flere nye kategorier at vælge mellem. Det gør, at de medlemmer og kunder, vi allerede har, køber lidt hyppigere eller køber lidt mere, når de er inde at handle, siger Gregers Wedell-Wedellsborg og fortsætter:
– I Kicks er historien, at det svenske selskab består af to dele: Skincity, som er en ren online-forretning, og så alt det, der sker under Kicks, som vi betragter som vores fremtidige kerneforretning. Kigger man kun på Kicks, så voksede de faktisk 24 pct. online i kvartalet, hvilket er en meget flot vækst.
.\˙ MarketWire
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER