Novo-topchef: Det er ikke vores intention at nogen skal betale listepris – GENT

Udgivet: 25. september 2024

Novo Nordisk får skarp kritik i USA for, at priserne på diabetesmidlet Ozempic er for høj.

Det er imidlertid ikke meningen, at nogen patient skal betale den udskældte listepris, fortæller topchef Lars Fruergaard Jørgensen, da han tirsdag deltager i en høring i senatet i USA.

– Det er ikke vores intention, at nogen skal betale listeprisen. Listeprisen er startpunktet for vores forhandlinger med PBM’erne, siger Lars Fruergaard Jørgsensen med henvisning til de tredjepartsselskaber, der opererer på det amerikanske marked.

– Vi ser, at når der er forsikringsdækning, så er der et prispunkt på 25 dollar for 80 pct. af patienterne, lyder det videre.

Hertil er prisen 50 dollar eller mindre for 90 pct., og for de sidste er der tale om enten dem uden forsikring eller med forsikringer af dårlig kvalitet, siger han.

Høringen finder sted i det amerikanske senats sundhedsudvalg, hvor formand Bernie Sanders er én blandt 21 senatorer, der stiller spørgsmål til den danske topchef.

Bernie Sanders lagde ud med at beskrive trecifrede listepriser for amerikanerne for Ozempic, og hertil priser over 1000 dollar for vægttabsmidlet Wegovy.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen yder Novo rabatter på 74 pct. i gennemsnit i forhold til listeprisen fordelt over hele porteføljen.

Direkte adspurgt om forslag til, hvad der kan få priserne ned hos den amerikanske forbruger, opfordrer Lars Fruergaard Jørgesen til, at man bør lave om på incitamentet hos tredjepartselskaberne.

– Vi bør samle os om, hvad der hjælper patienterne. Hvis du sidder med industriens store risici inden for forskning og udvikling, og du laver store investeringer i at producere, og vi så samtidig skal forhandle med PBM’er og forsikringsselskaber, som ikke tager de samme risici.

– Hvis vi kunne stoppe med at binde deres indtjening op på listepriserne, så kunne vi skabe et incitament, som ikke er så absurd som det, vi ser i dag. Jeg ville foretrække at lave forretning ud fra nettoprisen, hvor jeg kan konkurrere mod konkurrenterne på en måde, der er baseret på, hvad der er den rigtige pris for vores medicin, og hvad der er værdien af medicinen, siger han videre.

.\˙ MarketWire

Del denne artikel