APM Terminals, der er ejet af A.P. Møller-Mærsk, dropper et centralt punkt i sagen mod Aarhus Havn.
Det er sket, efter at Aarhus Havn i september indgik en aftale med Mærsk-konkurrenten MSC om at rykke ind på havnen.
Det skriver Finans mandag, efter at selskabet har meddelt det til Retten i Aarhus.
APM Terminals (APMT) havde med en stævning fra juli ønsket et midlertidigt forbud mod, at Aarhus Havn ville lukke en konkurrerende havneoperatør ind på den kommende havneterminal, Omniterminalen, i Aarhus.
Men efter aftalen med MSC er den del af sagen ikke længere relevant, fortæller Mikael Gutman, der er adm. direktør i APM Terminals Nordic, til Finans. Ifølge ham har Aarhus Havn “omgået processen” med den nye aftale, fortæller han i et interview til Finans.
– Det er lidt svært at nedlægge et påbud mod noget, der allerede er sket. Det giver sig selv, siger han til mediet.
Det indebærer desuden, at Mærsk viderefører sagen som almindeligt civilt søgsmål i stedet for en forbudssag. Det sker med ønsket om at skabe transparens om den proces, der er gået forud for de beslutninger, der er truffet for fremtiden i Aarhus Havn, oplyser Mærsk til MarketWire.
– Det er klart, vi laver en justering i og med, Aarhus Havn har valgt at færdigforhandle og annoncere sin aftale midt i den igangværende retsproces, men målet for os er fortsat det samme: Nemlig at skabe klarhed for os selv, men også for de relevante beslutningstagere, siger Mikael Gutman i et mailsvar.
– Det mener vi er værd at arbejde for, da Aarhus Havns langsigtede betydning rækker ud over vores forretningsmæssige interesser og som Danmarks største erhvervshavn også har betydning for dansk eksport og import som helhed, lyder det videre.
FLYTTER IND PÅ AARHUS HAVN
MSC er blandt de største konkurrenter for Mærsk, der for få år siden blev overgået som verdens største containerrederi af netop den schweizisk-italienske rival.
Aftalen på Aarhus havn er nærmere bestemt indgået med Terminal Investment Limited, der er MSC Groups containerterminaloperatør, som flytter ind på Omniterminalen, der i øjeblikket er ved at blive færdigudviklet.
Nyheden kommer efter længere tids ballade mellem Aarhus Havn og den Mærsk-ejede havneoperatør, APM Terminals, der har anlagt et søgsmål ved Retten i Aarhus. Det er sket i et forsøg på at spænde ben for, at havnen indgår en aftale med en konkurrerende operatør, har Finans beskrevet.
MSC blev stiftet i 1970 og er i dag verdens største containerrederi med over 200.000 ansatte og 850 containerskibe. Rederiets danske hovedkontor ligger allerede i dag på havneområdet i Aarhus. Mærsk følger lige i hælene som verdens næststørste containerrederi.
.\˙ MarketWire