Mærsk ser våbenhvile som et skridt i den rigtige retning

En våbenhvile i Mellemøsten mellem Israel og Hamas kan bringe stabilitet og muliggøre genoptagelse af sejlads gennem Det Røde Hav og Suezkanalen, med potentielt lavere fragtrater.

HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER
Udgivet: 16. januar 2025

En våbenhvile i Mellemøsten, som Israel og Hamas onsdag nåede til enighed om, kan bringe “tiltrængt stabilitet til regionen.”

Det vurderer rederiet Mærsk over for branchemediet ShippingWatch.

– Vi er meget tilfredse med at se den positive udvikling i retning af at løse situationen og bringe tiltrængt stabilitet til regionen, skriver Mærsk i en mail til ShippingWatch.

Rederiet vil ifølge branchemediet fortsat overvåge situationen i Mellemøsten og vende tilbage til at sejle gennem Det Røde Hav, når det er sikkert at gøre det.

En våbenhvile i Mellemøsten kan dog betyde, at Det Røde Hav og dermed Suezkanalen igen bliver mulig at for rederierne at sejle gennem. Det kan betyde lavere fragtrater.

Shippinganalytikere vurderer over for Shippingwatch, at hvis alt klapper, kan det ske allerede i næste måned.

– Hvis fase 1 af aftalen holder, og hvis der kommer en klar og hurtig aftale om fase 2 og 3 og – ganske kritisk – at houthierne melder meget klart ud om ikke at angribe skibsfarten, kunne man godt se et best case-scenarie, hvor rederierne potentielt begynder at vende tilbage til Suez allerede i anden halvdel af februar, siger Lars Jensen, shippinganalytiker, stifter og partner i Vespucci Maritime, til ShippingWatch.

Houthierne indledte i november 2023 angreb med missiler og droner på den internationale skibsfart ved indsejlingen til Det Røde Hav, som fører op til den meget brugte transitvej i Suezkanalen. Angrebene skete ifølge houthierne i solidaritet med palæstinenserne, og de mange angreb betød, at en stor del af trafikken og rederiernes skibe blev omdirigeret til at sejle syd om Afrika i stedet.

Analysehuset Xeneta forventer ikke en fuld returnering med det samme. Men våbenhvilen kan betyde, at flere redere vil se anderledes på risikoen og deraf måske bringe skibe tilbage. Først med skibe på under 10.000 teu og til sidst de helt store 18.000-24.000 teu.

Link til originalartikel: https://shippingwatch.dk/Rederier/Container/article17813468.ece

.\˙ MarketWire

Del denne artikel
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER