Scandinavian Tobacco/CEO: Branche er under pres – opkøb skal drive væksten – GENT

Salget af nikotin poser stiger med 72 pct. hos Scandinavien Tobacco Group, der også har ambitioner om at vokse gennem opkøb. Reguleringer kan dog påvirke markedet.

HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER
Udgivet: 13. november 2024

Salget af nikotin poser – de såkaldte pouches – stiger med raketfart. Hos Scandinavien Tobacco Group steg salget med 72 pct. i tredje kvartal.

– Vores største enkeltmærke, som hedder XQS, steg også 72 pct. i kvartalet. Og vi opnåede faktisk også den højeste markedsandel, som vi har haft i Sverige. Det er det største marked, og her havde vi en markedsandel på 8,8 pct. i løbet af september, siger Niels Frederiksen, der er topchef i Scandinavian Tobacco Group, STG, i et interview med MarketWire.

Der kan dog være reguleringer på vej på netop markedet for snus i poser. I Frankrig overvejer man eksempelvis at forbyde at sælge nikotinposer til unge. Og i Danmark er det på tale at skrue ned for indholdet af nikotin i poserne.

– Helt grundlæggende, er vi jo fortalere for, at de her kategorier reguleres. Og den danske regulering er i virkeligheden rigtig fornuftig, fordi den både kigger på, hvilke smagsretninger der må være, og hvor meget nikotin der må være i poserne, siger STG-chefen.

Niels Frederiksen fortæller, at i Skandinavien og i USA er nikotinposerne en mere accepteret kategori. I Danmark er det eksempelvis forbudt at sælge cigaretter, e-cigaretter, nikotinposer og andre tobaks- og nikotinprodukter til børn og unge under 18 år. Men lovgivningen i en stor del af Europa ikke er særlig klar, påpeger direktøren.

– Men der kommer formentlig et fælles tobaksregulativ i EU om nogle år, som vi forventer også kommer til at omhandle nikotinposer. Og det skulle så meget gerne lede til en mere ensartet regulering på tværs af europæiske lande, siger Niels Frederiksen.

AMBITIONER OM AT VOKSE

STG-chefen er sig bevidst, at den branche, han repræsenterer, er under pres. Og han er også bevidst om, at langt de fleste af de kategorier, som STG opererer inden for, er faldende.

– Men vi har en ambition om, at vi skal bygge en større virksomhed, blandt andet ved at købe virksomheder op, siger Niels Frederiksen og fortsætter:

– Og når det lykkes, så medvirker det til, at vores omsætning stiger. Der er fordele ved at være en større global virksomhed, også inden for de her kategorier, hvor vi er aktive.

Det seneste køb er den fynske virksomhed Mac Baren, der har været med til at skubbe resultatet op i tredje kvartal i år. Og som samtidig holder hånden under forventningerne til hele 2024.

– Vi har en lang historie med opkøb, og vi håber også, at fremtiden bringer flere opkøb. Det er helt sikkert en central del af vores strategi, siger topchefen.

Han påpeger, at STG altid er i markedet for at finde ud af, hvad der er af muligheder for opkøb:

– Men der er ikke noget, der er så konkret, som vi kan tale om, siger han.

.\˙ MarketWire

Del denne artikel
HENT GRATIS E-BOG<<<< FORSTÅ DAYTRADING PÅ 20 MINUTTER