Novos salg af storsællerter opvejer snart tre årtiers forskning

Udgivet: 23. september 2024

Novo Nordisks samlede salg af storsællerterne Ozempic og Wegovy nærmer sig nu, hvad den danske medicinalgigant har brugt på forskning i de seneste 30 år.

Det skriver Bloomberg News, der samtidig påpeger, at den realitet undergraver Novos argument for prissætningen på sine produkter.

Novo har frem til og med andet kvartal i år i alt solgt diabetes- og vægttabsprodukterne Ozempic og Wegovy for omkring 50 mia. dollar, siden de blev lanceret. Ved årets udgang ventes det samlede salg ifølge udregninger foretaget af Bloomberg News at nå 65 mia. dollar. Det svarer til næsten 436 mia. kr.

Til sammenligning har Novo igennem de seneste tre årtier brugt for over 68 mia. dollar til udvikling, når der justeres for inflation, fortsætter udregningen.

Bloomberg News’ udregning er fremlagt, dagen inden Novos administrerende direktør, Lars Fruergaard Jørgensen, skal tale for en sundhedskomité i Senatet i USA over selskabets priser.

Kritikken er længe haglet ned over Novo for prissætningen af produkter som Ozempic og Wegovy – ikke mindst fra senator og formand for sundhedskomitéen, Bernie Sanders.

Politikeren har ad flere omgange kritiseret Novos priser, der i takt med en stigende efterspørgsel og ulige tilskudsdækning blandt sundhedskasserne i USA gør det sværere for amerikanerne at få adgang til midlerne.

Medicinalindustrien har før brugt som argument, at prissætningen er fastsat, således at udviklingsomkostningerne kan blive indhentet.

Udregningerne foretaget af Bloomberg News indikerer dog, at det argument snart ikke kan bruges længere, når det kommer til Novos storsællerter.

Hos Novo affejer man dog den påstand. Det danske selskab oplyser til Bloomberg News, at der er brugt mere end 10 mia. dollar på at udvikle Ozempic og andre GLP-1-midler igennem de seneste tre årtier, og at Ozempic såvel som Wegovy først for to år siden blev profitabelt. Endvidere har Novo siden starten af 2023 afsat 30 mia. dollar til at udvide sine produktionskapacitet.

Dertil har Novo henvist til, at det amerikanske sundhedssystems opbygning er komplekst, og at Bernie Sanders’ fokus på listepriserne i USA sammenlignet med Europa er misvisende.

Hvor listepriserne i USA er relativt høje, ydes der samtidig store rabatter til mellemmænd, der forhandler på vegne af sygekasserne.

Den endelige nettopris, som selskaber som Novo får for medicinen, er derfor også betydeligt under listepriserne. Ifølge Novo gives der rabatter i gennemsnit på 75 pct. af listepriserne i USA.

.\˙ MarketWire

Del denne artikel