Hos bilproducenten Tesla må de håbe, at udtrykket ”dårlig omtale er bedre end ingen omtale” virkelig har substans. Tesla har nemlig længe været under kniven i medierne og hos investorerne grundet firmaets mange “røde flag”. Især den amerikanske hedgefund Stanphyl Capital har i de seneste måneder kraftig kritiseret Tesla, og har en stor short-position i bilproducentet. I et nyligt nyhedsbrev skriver investeringshuset blandt andet:
”Vi forbliver short i Tesla, som vi anser for at være den største enkeltboble på hele dette boblemarked – et firma, der er så fyldt med landminer, at vi tror det kan implodere til enhver tid, uanset hvad det brede marked gør.”
|
Den manglende tiltro til Teslas fremtid har resulteret i en enorm stor ”shorting” af firmaets aktie. I de seneste uger har ca. 30% af Teslas aktier været ”shortede”, og derved er antallet af salgspositioner i aktien det største i en enkeltaktie i USA’s historie. – At shorte en aktie betyder, at man vil tjene penge på, at aktien falder. (læs nederst i artiklen, hvordan du evt. selv kan shorte Tesla) Men hvorfor tror folk, at Tesla-aktien vil falde? Det har vi hos daytrader.dk sat os for at undersøge. I det følgende giver vi jer 4 grunde til, at Teslas aktie kan være på vej ned.
Teslas fundamentale problemer:
Aktier er oftest prissat ud fra virksomhedens forventede ydeevne. I Teslas tilfælde er virksomhedens fundamentale forhold fuldstændig ude af proportion med aktiekursen. Firmaet er simpelthen ikke det værd, som står på papiret.
For det første er Tesla ikke begyndt at skabe noget, der minder om overskud endnu. Tesla bruger nemlig massive mængder af penge, og det har foreløbig resulteret i en gæld på 10 milliarder dollars. En gæld, som nu står over for højere rentebetalinger grundet den amerikanske centralbanks igangværende renteforhøjelser. Ikke alene hindrer den store gæld Teslas muligheder for udvidelse, men den placerer også virksomheden på randen af reel konkurs. Og som om, at det ikke er nok, så genererer Tesla stadig ikke tilstrækkelig profit til overhovedet at holde sin produktion kørende. Finanshuset JPMorgan udtalte forleden til CNBC, at dette højst sandsynligt vil betyde, at Tesla skal ud og rejse endnu mere kapital, der i sidste ende vil udvande aktien. JPMorgan mener ligefrem, at Tesla vil falde 40% over det næste år grundet en overvurderet aktiekurs og øget konkurrence.
Ineffektiv produktion
Det største problem, som Tesla har haft siden sin lancering af model S, er sin ineffektivitet i produktionen. Tesla har gang på gang fejlet med hensyn til at realisere sine produktionsmål, og er derfor har virksomheden været nødt til at udskyde produktion og levering gentagne gange.
Deres produktionsproblemer er også i den grad gældende for Teslas nyeste lancering af model 3. Tesla kan simpelthen ikke producere nok til at imødekomme efterspørgslen. Virksomheden har to gange sat et mål om at producere 5.000 biler hver uge, men hver gang er målene ikke blevet nået. Dette har resulteret i en stor ophobning af utilfredse kunder, der sidder og venter på deres forudbestilte model 3. Deres ineffektivitet er blevet så konsekvent, at det nu er blevet en del af virksomhedens image. Det handler ikke længere om, hvorvidt man vil nå produktionsmålet eller ej, men mere om, hvor meget Tesla skyde forbi målet. En virksomhed, som konsekvent ikke lever op til sine egne mål, sender et meget negativt signal til investorerne.
|
Stigende konkurrence
Den største udfordring, som Tesla står overfor, er imidlertid den stigende konkurrence inden for luksuriøse elektroniske biler. Indtil videre har Tesla næsten haft en monopol-lignende situation, da virksomheden næsten har været den eneste udbyder inden for markedet. Dette slutter dog nu, da store bilproducenter som Porsche, Audi, BMW, Mercedes og Jaguar strømmer til det blomstrende og mere miljøvenlige marked. Det store spørgsmål for Tesla bliver, hvordan virksomheden vil formå at tjene penge i et konkurrencepræget marked, når virksomheden dårligt nok har kunne stå oprejst uden konkurrenterne? Det har vi tidligere beskæftiget os med i artiklen Sats på el-biler, men glem alt om Tesla?
Ledelsen forlader virksomheden
Når et stort antal talentfulde ledere forlader et sted, så er det typisk et tegn på problemer. Det gælder både inden for regeringer, men også inden for erhvervslivet, og det gælder især, hvis det omhandler ledere, der arbejder med økonomien. Hos Tesla har man fornyligt set en lang række finansielle ledere forlade virksomheden, herunder: The Chief financial officer, The vice president of business development, The director of battery technology, The chief accounting officer, The corporate treasurer, vice president of finance, og ikke mindst Jon McNeill, som er en af Teslas øverste ledere.
Konklusion:
For at opsummere, så har vi at gøre med en virksomhed, der ikke er begyndt at opnå nogen form for profit endnu grundet, hvad analytikere betegner som et nærmest absurd stort forbrug af penge, hvilket har resulteret i en gæld på 10 milliarder dollars. Desuden har en ineffektiv produktion betydet mange aflysninger af oprindelige målsætninger. Hertil kommer, at en stor del af Teslas ledelse har forladt virksomheden. Alt dette samtidig med udsigten til mere og mere konkurrence fra globale bilproducenter.
Positive sider for Tesla:
Hvis man overveje at shorte en aktie, så er det også vigtigt at kende til nogen af de elementer, der omvendt kan få aktien til at stige. Her er et par stykker:
Brand
Tesla er en af de virksomheder, der ikke giver mening på papiret. Hvordan er det muligt, at et selskab, der konsekvent har undladt at opfylde produktionsmålene, og har en gæld på 10 milliarder dollars, alligevel har en markedsandel på næsten 60 milliarder dollars? Det skyldes, at Tesla er meget mere end bare en bilproducent: Det er en vision om fremtiden. I den forstand kan man sige, at Tesla måske er mere end et traditionelt bilfirma, da det er kendt lige så meget for sine idealer, som dets produkter. Når alt kommer til alt er produktionsproblemer pga. for høj efterspørgsel jo langt bedre, end hvis problemerne bestod i for lav efterspørgsel.
Marketing
Tesla har på godt og ondt haft en evne til at lave overskrifter. Hver bevægelse, som Tesla foretager, er fuldstændigt dækket af medierne, hvilket giver virksomheden en utrolig stor mængde gratis reklame. Samtidig gør det ikke noget, at CEO Elon Musk har en næsten kultlignende status og kan prale af mere end 22 millioner Twitter-tilhængere. Alt denne opmærksomhed gør det utrolig nemt for virksomheden at få ordet ud, når nye produkter bliver tilgængelige. Dette har indtil videre mundet ud i stor efterspørgsel efter Teslas produkter, herunder 400.000 forudbestillinger til Model 3. Dette er ganske imponerende for et firma, der brugte mindre end 50 millioner dollars på marketing sidste år.
Derimod skal traditionelle bilproducenter som General Motors, Ford og Toyota stadig bruge milliarder af kroner hvert år på marketing for at få ordet ud, og derved skabe efterspørgsel efter deres produkter. Tesla har altså en stor og måske undervurderet fordel i forhold til meget lave reklameomkostninger.
|
Tesla Supercharger Network
Kritikere af elektriske køretøjer har længe hævdet, at frygten for at løbe tør for strøm og dermed strande midt ude i ”ødemarken” vil forhindre flertallet i at gå over til de elektroniske biler. Men Tesla er meget opmærksom på dette problem, og har målbevidst tacklet problemet ved at investere i sit eget netværk af opladningsstationer, også kaldet ”The Supercharger Network”.
I øjeblikket har Tesla over 10.000 superchargers i sit globale netværk, og selskabet arbejder stædigt på flere. Desuden planlægger virksomheden at bygge større opladningsstationer langs de travleste ruter i den nærmeste fremtid.
At eje et stort netværk af opladere giver Tesla flere fordele. For det første hjælper det med at mindske bekymringerne omkring at gå i stå på landevejen, og derved konvertere potentielle kunder til ejere. For det andet bidrager opladningsstationerne til at øge bevidstheden om Teslas mærke og produkter, da laderne placeres langs de mest besøgte ruter rundt om i verden. Endelig har opbygningen af dette netværk af opladningsstationer kostet millioner af dollars og taget rigtigt mange år, hvilket vil gøre det enormt svært for konkurrenterne at indhente. Flere bilproducenter såsom BMW har dog annonceret store planer om at investere i deres egne opladningsstationer, men Teslas ”first mover advantage” bør hjælpe med at forblive et skridt foran i flere år endnu.
Ønsker du at spekulere i et stort fald i Tesla? Hos handelsplatformen Markets kan man spekulere i kursfald på Tesla-aktien og dermed tjene penge på en faldende kurs. Kontrakten hedder “Tesla Motors” og er gearet 1:10. Det vil sige, at din investering stiger eller falder med faktor 10 i forhold til den naturlige bevægelse i kursgrafen. Hvis du “sælger” for 3000 kroner (og dermed spekulerer i kursfald) vil et fald fra nuværende kurs i 352 USD til for eksempel 252 USD resulterer i en gevinst på omkring 8400 kroner.
Sådan shorter du et værdipapir hor Markets, for eksempel Tesla: